صنایع دستی, فلز, مس الماس‌تراش, مقالات

ظرف مسی الماس تراش

مس الماس تراش

صنایع دستی الماس تراش 

ظروفی هستند که به وسیله ی الماس های تراشکاری، تراشیده شده و با اشکال مختلف تزیین شده اند . الماس تراش را می توان یکی از زیر مجموعه های صنایع دستی قلم زنی محسوب کرد . بر روی ظروف الماس تراش هم مانند ظروف قلمزنی، کنده کاری هایی برای ایجاد طرح های مختلف ایجاد می شود .

ظروف الماس تراش از جمله هنرهای جدید صنایع دستی ایرانی بشمار می روند. ظروف مسی الماس تراش توسط هنرمندان با ذوق طراحی و تولید می شوند. نقوش حکاکی شده بر روی ظروف از طرح های سنتی و عموما گل و مرغ انتخاب می گردد. خرید الماس تراش در سال های اخیر از استقبال خوبی برخوردار بوده است. قیمت ظروف الماس تراش بر اساس کیفیت کار انجام شده و سایز محصولات برآورده می شود.

صنایع دستی الماس تراش از هنرهای جدید بشمار می رود ولی ریشه در هنر سنتی درفش دارد. در هنر درفش کاری بر روی سطوح فلزی مانند مس , طرح های سنتی با وسایل دستی مانند درفش کنده می شود.

علت انتخاب زمینه مسی برای ساخت ظروف مسی الماس تراش این است که فلز مس خاصیت خمش پذیرش بیشتر و بهتری دارد و نقوشی که برای آن حکاکی می شود بسیار زیباتر و چشمگیرتر هستند ضمن اینکه فلز مس نیز به تنهایی ظاهر بسیار جذاب و عالی دارد.

مراحل تولید و ساخت ظروف حکاکی الماس تراش

  • خمکاری و تولیدظرف مورد نظر
  • رنگ کوره
  • طراحی طرح مورد نظر بر روی ظرف باقلم
  • حکاکی و قلمزنی
  • صیقل زنی و پاشش رنگ
  • چند لایه پلی استر برای حفظ رنگ

نحوه تولید و ساخت این ظروف به این صورت است که پس از خم کاری و قالب گیری بدنه مسی، با استفاده از دستگاه های تخصصی، یک طرح از پیش آماده شده، بر روی ظرف طراحی و کنده کاری می شود. این طرح ها اغلب شامل طرح های سنتی و قدیمی مانند طرح های گل و مرغ، طرح های اسلیمی و طرح های ختایی می شوند.

پس از آن باید سطح ظرف الماس تراش، صیقل داده شود تا تراشه های اضافه خارج گردد و به سطحی صاف و موازی با سطوح دارای برش، تبدیل شود. در مرحله بعد نیز ظروف مسی الماس تراش، رنگ پاشی می شوند.

انواع محصولات الماس تراش

محصولات الماس تراشیده در بیشتر مواقع جنبه دکوری و تزئینی داشته و بهترین گزینه برای آراستن خانه به صنایع دستی و ایجاد یک دکوراسیون کلاسیک و سنتی هستند. اما این بدان معنا نیست که نمی توان از آن ها استفاده کاربردی کرد. یکی از انواع الماس تراش که هم جنبه تزئینی و هم جنبه مصرفی دارد شکلات خوری الماس تراش است. این شکلات خوری ها برای قرار دادن بر روی میز پذیرایی، انتخاب بسیار شایسته ای هستند.

قندان الماس تراش نیز می تواند هر دو کاربرد تزئینی و مصرفی را داشته باشد. این قندان ها در کنار یک سماور مسی قدیمی، ترکیبی بی نظیر برای یک دکوراسیون منحصر به فرد را ایجاد می کند و می توانید آن را در گوشه ای از دکواسیون کلاسیک خود یا برای طراحی یک دکور شب یلدایی استفاده کنید. همچنین برای قرار گرفتن در کنار سینی چای در هنگام پذیرایی نیز زیبایی خاص خود را خواهد داشت.

گلدان الماس تراش یکی دیگر از انواع پر طرفدار الماس تراش است که علاوه بر جنبه مصرفی، به عنوان هدیه نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند یک هدیه بسیار شیک و در خور باشد. این گلدان ها برای استفاده در فضاهایی مانند میز پذیرایی، اپن آشپزخانه یا لبه طاقچه انتخاب مناسبی هستند و با ترکیب گل های خشک و بلند مانند گندم بسیار زیباتر خواهند شد.

نمونه های دیگری مانند بشقاب الماس تراش، بیشتر جنبه تزئینی و دکوری داشته و برای قرار گرفتن در ویترین بسیار مناسب اند. این بشقاب ها ترکیبی زیبا برای یک طبقه از ویترین خواهند ساخت. ظروفی که کنار یکدیگر می توانند ست شوند، نمونه های مناسبی برای هدیه دادن و یا جهزیه هستند. بنابراین اگر مایلید در خانه جدید خود سنت و فرهنگ کهن ایرانی را تداعی کنید، می توانید یک ویترین از ظروف الماس تراش را در آنجا داشته باشید.

ویژگی و کاربرد ظروف مسی الماس تراش

  • ویژه پذیرایی، دکوری
  • دکوری و تزئینی منازل، هتل ها، ادارات و …
  •  بعنوان هدایای سازمانی و تبلیغاتی
  • دارای تنوع در طراحی و اشکال متفاوت و زیبا
  •  دارای سایزبندی های زیاد در یک نوع محصول
  • ماندگاری و طول عمر بالای محصولات

 

برای مشاهده محصولات الماس تراش سایت ما لطفا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *